Assalamualaikum!
LUA ni merujuk kepada Law of Universal Attraction, dan NLP adalah Neuro Linguistik Programme. This is the continuance from Part I which you can CLICK HERE yang mana dah update bulan 5 haritu hahaahahaha dan sekarang bulan Januari 2015! Hoiiiii lama gila, kesian my best friend Pikad yang kata best & mintak continue sharing..
Sorry Pikad if you ever read this.. Maafkan aku sebab lambat berkongsi. Wakakaka.
Best ke? Alhamdulillah, overall memang sangat best. Sebab belajar benda baru. Ada yang nangis-nangis tau hehe best la jadi motivator, best dapat touch hati orang lain =)
Ok last entry adalah tentang Percaya Sebelum Berjaya. So entry kali ni nak sharing banyak mana yang selebihnya la ye. Yang termampu untuk ingat.
1) Tulis 100 impian
First sekali kitorang diminta untuk tulis 100 impian. Banyak kan? 100 impian macam ye ke ada orang impian sampai 100 ni? Kata Ateh (penceramah) masa tu, kalau rasa mcm takde idea nak tulis impian ape, start by writing numbers. Tulis nombor daripada 1-100 & slowly isi impian tu.
Mula-mula memang rasa mcm mustahil, tapi kata Ateh (lagi), bila kita dah tulis nombor, means kita dah bersedia. Bila otak dah bersedia, cepat aje dia jot down ape impian kita.
Cuba buat. :p
Siapa buat tu, semoga 100 impian mu tercapai ye! Tak sabar nak cross 100 impian tu, and pat your own shoulders and say "good job dearself"
Kakakaka
2) Vision Board
Sebenarnya, dalam Shaklee baru belajar apa Vision Board ni. Hahahahaha I remember one time masa 2009 (form 5 masa ni) Pikad pernah bagitau yang ada satu kisah ni, org ni nak sangat dapur idaman dia. Dia pun tampal la apa yang dia nak tu. To make it short, memang dia dapat pun apa yang dia nak! Wowwww
The reason is, bila buat Vision Board, kita aktifkan minda bawah sedar kita untuk berusaha ke arah apa yang kita nak. Kadang-kadang kita memang tak perasan yang ye ke kita berusaha ke arah tu, tapi bila tengok EVERY DAY, somehow it triggers our mind, maka rajin la kita berusaha.
Powerful tak otak kita? Tengok la siapa yang cipta =)
So, buat la Vision Board memasing. Target yang boleh dicapai la, dan realistik sikit. Dah banyak je distributors dalam Shaklee berjaya dgn Vision Board masing-masing. Tulis, tampal. Tengok hari2.. :D
3) NLP
Neuro Linguistik Programme ni dikenali sebagai Bahasa Otak. Masa ni, kitorang kenalpasti sama ada seseorang ni vision ke atau audio. Jangan main-main, nak expert dalam part ni kena ada sijil tau. Benda ni kan kompleks, penting sebab apa?
Throughout our daily life, kadang-kadang kita jumpa dengan banyak orang kan. Contohnya, kalau orang tu jenis vision, dia akan lebih kepada vision tau. So dia suka charts, demographics, benda-benda yg melibatkan vision. Eye-catchy.
So nak tackle orang mcm ni, tackle ni maksudnya nak faham dia la, atau kita nak buat presentation dengan bos ke, lecturer ke, kita kena kenal pasti orang nye vision ke audio ke atau ada lagi satu (tak ingat)
Kalau vision, kita tau we can win their hearts by showing great pictures. Orang mcm ni kadang2 boleh dikatakan artsy jugak, sebab more to visionary. Kalau yang audio, memang dia tak berapa berkenan dengan vision, dia lebih kepada mendengar.
So boleh bagi good points, memang terpikat. Lol
=)
Ada satu kisah, Ateh cerita yang ada seorang ni dia seorang vision. Bos dia pulak audio. So bila presentation, bos dia tak suka. Macam banyak lah complaint, atau yg tak best la.
Dia sedih. Kemudian bila dia kenalpasti bos dia seorang yang audio rupanya, dia tekankan lebih kepada isi dalam presentation. Nampak tak?
Macam tu la. Kalau nak kenalpasti orang vision ni, bila bercakap dia lebih suka pandang atas. Maksudnya nak recall something ke, dia akan banyak pandang atas.
Lepastu kalau audio pulak, tak ingat. Hahahahaha tapi macam pandang kiri ke bawah. Macam tu la. Ada dalam buku, ni taip mana yang ingat sahaja =)
Okay la rasanya cukup 3 dulu yang boleh dikongsi. Selebihnya adalah praktikal, which kena attend sendiri baru boleh rasa aura dia.
Masa kitorang pergi tu, moyang Shaklee saya Master Ainul sponsor sikit. So we have to pay dalam RM 80 macam tu, untuk dua hari. Buat dekat Puri Pujangga UKM.
Best sangat sebab I stay dengan mommy Aimi Amirah, Kak Ee, Kak Ayu dekat rumah nanny Tiera =)
Don't mind the 'moyang', 'nanny' ye. Sebab kami nak dapatkan bonding family, haruslah panggil sebegitu. Wakakaakka
To conclude, it was a very good programme to attend. Hopefully in future I can attend any programmes like this again. Ilmu yang kita dapat bukan je boleh apply dalam Shaklee, even dalam kehidupan sekalipun =)
After all, life is too short to waste it!
Sekian, semoga bermanfaat!
Amelizatul
Independent Shaklee Distributor
ID 1034671
+60126054131

No comments:
Post a Comment