Monday, January 12, 2015

Kenapa selalu lebam-lebam?

Assalamualaikum! 



Ok pernah tak kita bangun pagi, tiba-tiba kita perasan ada lebam dekat sesetengah tempat? Macam, mungkin bawah lengan, atau dekat dengan siku, atau peha, betis atau mana-mana je? Rasa macam takde langgar apa apa, tapi kenapa lebam? 

Boleh google macam mana bentuk lebamnya itu ye. Sebab, tak sanggup nak tengok. Ok dulu ada jugak terfikir yang entah - entah lebam ni sebab mahkluk halus menghisap kot? Pernah dengar kan kisah-kisah macamtu, bila lebam mesti ada sesuatu. 

Now, I will bring to you the new theory.

 Lebam adalah disebabkan KURANGNYA VITAMIN C. Ngehhhhhh ok mungkin boleh consider ada 'something' berlaku, tapi mungkin jugak boleh consider yang VITAMIN C tak cukup dalam badan, sebab tu badan kerap lebam. 

Apa kaitan dia?

Okay dia macam ni, dalam bahasa mudahnya. Badan kita tak boleh hasilkan Vitamin C tau. Maksudnya kita dapat Vitamin C melalui makanan seharian. Tapi, berapa percentage yang kita boleh jamin bahawa Vitamin C yang kita dapat tu adalah cukup untuk badan kita? 

Think.

Bila Vitamin C tak cukup, badan tak dapat nak hasilkan kolagen yang cukup. Seterusnya? Akan menyebabkan tisu dalam badan 'break down' dengan mudah, dan proses nak 'heal' itu menjadi susah. Dalam masa 3 bulan kita kurang Vitamin C, kita akan berada dalam satu tahap dipanggil SCURVY.

Apa itu Scurvy?

Scurvy ni kira kita dalam keadaan yang kurang vitamin c, lepastu macam - macam la kesannya. Antaranya :-


  • Tiredness and weakness.
  • Muscle and joint pains.
  • Easy bruising.
  • Spots that look like tiny, red-blue bruises on the skin

Nampak tak easy bruising tu? Maksudnya, lebam lebam kita ni sebenarnya adalah sebab kita kurang Vitamin C.

Ok ada jugak simptom lain kalau kita kurang Vitamin C.. 

* Kehilangan gigi
*Bila gosok gigi, gusi berdarah
* Selalu sakit sakit badan
* Kulit kering 

& many more..


Ambil la Vitamin C tau korang. Terutamanya dekat umur umur saya, yang dah nak ke 25 tahun dalam 2 tahun lagi. Bila dah 25, setiap hari kolagen yang kurang adalah dalam 25% tau.. 


Kita try daripada awal, prevention is better than cure kan. Dulu kecik-kecik selalu kan makan Vitamin C, kecik-kecik mmg sangat dijaga jgn ada sakit ape pun.. Hehe. 



As for me, of course my brand choice is Vitamin C SR from Shaklee. Kenapa saya memilih Vitamin C SR daripada Shaklee? Jeng jeng jeng kah!

Boleh rujuk entry ini >> Klik sini untuk membaca

Ok rasanya setakat ini sahaja dulu. Ingat tau, kadang kadang lebam bukan sebab mahkluk halus! :p

Apa-apa perkongsian akan dikongsi dalam post seterusnya, jika diizinkan Allah. Harap-harap usaha untuk membantu org sekeliling ni dikira jihad.. Amiiinnn.



Sehingga bertemu kembali..

 :)

+60126054131
SMS/Whatsapp for Consultation


No comments:

Post a Comment