Tuesday, January 13, 2015

Cara Makan Vitamin Yang Betul

Assalamulaikum!

Disclaimer : Produk Shaklee merupakan nutrisi tambahan, yang MEMBANTU menampal segala lompong dalam badan akibat daripada kekurangan nutrisi. Perlu diingatkan adalah sebarang masalah kesihatan yang kronik, elok lah berjumpa dengan doktor anda untuk mencegah ianya daripada berlarutan. Produk Shaklee bukan MAKANAN, bukan UBAT, hanya NUTRISI. 

Disclaimer ni penting. Sebab ada orang tak boleh bezakan nutrisi dan ubat. That's okay =) Will share about it some other time ok! 

Anyway, hari ini nak share cara makan vitamin yang betul. This is some general tips je yang might help someone out there yang nak tau cara makan vitamin yang betul. 

Kalau ada sesiapa yang ada tips tambahan tentang cara makan vitamin, boleh tambah ye! Sharing is caring! 



1) Tau jenis vitamin



Pertama sekali, tau jenis vitamin. Sebab lain vitamin, lain cara makan dia, lain dosage dia. Bila dah tau Vitamin ni jenis apa, boleh tau dah bila masa yang sesuai. Kalau beli dkt Farmasi, pharmacist tu mesti bagitau bila masa yang sesuai kan. Kalau beli Shaklee, boleh contact Distributors masing-masing. Otherwise, kalau terlupa boleh google =)

Contoh : Vitamin E ambik lepas makan, sebab vitamin E kan fat soluble. Dissolve easily with foods. Kalau Vitamin D ambik la before sleep.. Sebab bila tidur calcium stays longer dalam badan. Macam tu la. 


2) Ikut dos yang sesuai




Selalunya, dosage each vitamins akan diberi untuk setiap orang. Tapi, ada je general knowledge kalau orang dewasa berapa banyak dosage yang dia perlukan. So, ikut dos yang sesuai. Never ever pandai-pandai nak overdose, unless you are well aware of the outcomes. Boleh jadi elok, boleh jadi tak. Bear to take the risks. Contohnya macam vitamin yang highly anti-oxidants is not good for pregnant mothers. But i've known some people who are willingly take risk untuk ambil aje vitamins tu. It depends ok?

Tapi untuk langkah selamat, please follow the prescribed dosage! 


3) Minum Air Yang Cukup



Part ni, memang ramai yang lemah. Hahahaha malas kan nak minum air. I know, kita bukan macam orang lain yang rajin bawak bottle besar pergi kelas, drink up to 5 litres per day. Tapi sebenarnya, dengan air yang cukup je dah boleh tolak tepi dah semua supplemen tu :p Doktor kalau nasihatkan pun, mesti dia cakap minum air banyak-banyak. Seriously kadang-kadang, kita sakit bukan sebab apa, sebab malas minum air. Takpe, slow slow ok? Best minum air ni. Mineral terutamanya. Rasa dia sedap. Ok tapi, ape kaitan minum air dengan vitamin?


Sila ambil perhatian, kadang-kadang bila ambik supplemen, ianya akan memekatkan darah kita, dan jugak akan kasi buang pinggang kita bekerja keras nak hadamkan supplemen yang kita ambil tadi. So, amat amat amat digalakkan untuk minum air ikut sukatan berat badan kita (25kg = 1 liter air) untuk dapatkan kesan yang sempurna, also tak bebankan ginjal kita untuk proses benda-benda ni tadi.


Sayang kan kita makan supplemen konsisten, tapi ayaq kurang. So tak dan supplemen nak tunjuk hasil, lagi teruk pulak. Nauzubillah! 


4) Konsisten adalah kunci (Consistency is the key)




Takkan ada apa pun yang boleh dicapai kalau TAK KONSISTEN, MALAS. Kalau rasa-rasa malas tu, cuba fikir balik duit yang korang dah laburkan just to see the result? Nak dapatkan result bukan semata-mata telan aje, banyak benda kena ambik kira. Ok kdg kdg memang kita tak larat kan nak konsisten. Istiqamah ni. Terlupa la, ape la. Ok kalau terlupa tak ape. Tapi yang saje saje ni? Hahahaahaha


Contoh paling simple tak konsisten : Vitamins yang kalau ikut dos boleh tahan 2 bulan, tapi kita makan dah dekat setengah tahun, tak habis habis. Acano? Hahahaahha


Macam mana nak dapat result kalau tak konsisten kan? Ngehhhh 

Tapi tak ape lah, tak boleh paksa orang =)

Kalau konsisten sikit aje, mesti dah boleh dapat result macam org lain! Eh yelah kan? 

See..

Okay rasanya, tu saja 4 point yang boleh kongsi harini. Recap balik, kalau nak makan vitamin yang betul kena :-


1) Tau jenis vitamin
2) Ikut dos yang diberikan
3) Minum air 
4) Konsisten


Believe me, kalau maintain tips ni sepanjang makan vitamin, 3 bulan je boleh nampak hasil. Ok sebenarnya boleh nampak hasil after 35 days sebab setiap cells kita akan renew after 35 days. So mungkin la dalam sebulan boleh nampak kesan


Dalam 3 bulan tu of course, sebab masa tu dikatakan badan memang dah totally adapt with the supplements yang kita ambik =)


Also, jangan lupa bila kita start makan vitamin, kita akan dapat healing crisis atau krisis penyembuhan! Boleh baca lebih lanjut tentang krisis penyembuhan dengan klik link dibawah 




Tips ni apply dekat semua jenis vitamins ye. Bukan dari Shaklee je, tapi kalau yang beli Shaklee of course dapat special consultation! :p


p/s : I am not a doctor, jauh sekali expert dalam hal-hal perubatan. Just a simple Shaklee distributor, yang dapat ilmu nutrisi sikit daripada leader yang attend Nutrition Class conducted by well-trained Nutritionist. 


So ape salah kalau kita berkongsi-kongsi kan? Hewwwww kalau ada apa-apa pertambahan cara makan, boleh sharing okay! 




Sekian dulu. Hopefully bermanfaat =)




Independent Shaklee Distributor,
Amelizatul
1034671
+60126054131
SMS/Whatsapp 


No comments:

Post a Comment