Sebelum ni saya ada buat entry pasal ESP. Tapi bila tengok balik macam pendek benor je. Dah la takde heading, terusss je. So macam nak baca pun tak best. Kekeke. ESP Shaklee memang best aa, tak tipu. Sebab kalau tak, kenapa EVERY MONTH ESP ni paling best item? Macam ada je yang nak ESP. Lebih lebih lagi yang suka soya.
*gelak kecil*
Ok kita sambung soal jawab kita tentang ESP eh. Entry ni memang panjang.
APA ITU ESP?
Satu produk Shaklee yang dinamakan Energizing Soy Protein. So secara singkatnya we call it as ESP. Basically, ESP adalah soya. Senang cerita, MEMANG ESP ni adalah soya. Warna pun putih putih soya gitu.
HMM.. DALAM ESP ADA APA? KENAPA IA BAGUS SANGAT?
Soalan ini adalah secara general. Dan untuk menjawabnya, saya akan bahagikan dengan beberapa pecahan. Tiba tiba dah macam buat math bila ada pecahan.
*gelak besar*
Kandungan dalam ESP adalah SOYA.
Ok lah. Sebenarnya dalam ESP dia guna soya. Soya ada dua jenis. Yang ini ramai tak amik peduli. Soya ada yang gmo & non gmo. Dekat pasaran kalau kita jumpa soya yang bertanda organic atau non gmo, kira soya tu soya bagus lah.
Esp pulak, memang guna soya. Tapi soya yang NON GMO. Sila lah rasa selamat sebab soya dia adalah soya yang tidak diubah genetiknya! Menjerit sekarang.
Okay what is non gmo actually? Dalam bahasa mudah @ bahasa kampungnya, soya soya yang Shaklee guna ni tidak lah di ubah genetiknya semata-mata nak cepat masak. Kita tahu kan yang soya ni memang baik. Ye, sangat bagus. Tapi banyak articles keluar tentang keburukan soya adalah sebab most soya yang ada, semuanya GMO. GENETICALLY MODIFY ORGANISM. Bila ramai yang dah tau pasal kebaikan soya, so semua gelabah nak ada soya. Bila demand tinggi, soya pulak lambat nak masak, so scientist ni berusaha dengan MENGUBAH genetik soya ni. Apa yang mereka buat?
"In genetic modification (or engineering) of food plants, scientists remove one or more genes from the DNA of another organism, such as a bacterium, virus, or animal, and “recombine” them into the DNA of the plant they want to alter. By adding these new genes, genetic engineers hope the plant will express the traits associated with the genes. For example, genetic engineers have transferred genes from a bacterium known as Bacillus thuringiensis or Bt into the DNA of corn. Bt genes express a protein that kills insects, and transferring the genes allows the corn to produce its own pesticide."Genetic modifications ni boleh dikatakan satu teknologi yang radikal dan banyak kesan buruk pada jangka masa yang panjang. Sebenarnya banyak je articles pasal GMO FOODS ni sebab orang orang US, Canada, Australia ni sgt anti dengan GMO foods. Tapi untuk menampakkan diskusi kita ni nampak ilmiah, maka aku selitkan dua artikel yang bagus & must read tentang gmo foods. Harap dapat clearkan persoalan di minda korang.
Artikel Pertama : Sila klik
Artikel kedua : Sila klik
Itu tentang gmo foods. Sekarang nak cerita yang ESP tak guna gmo foods. Soya dia adalah soya yang non gmo. Shaklee adalah produk oversea kot, takkan la sesenang je dorang nak kelentong pasal kandungan produk ni kan? Tambahan pula, produk-produk Shaklee memang diuji secara klinikal oleh pihak ketiga. Lagi pulak rakyat US memang allergic dgn gmo foods.
Isu pasal soya ni memang banyak. Teramat banyak. Tapi isu berkenaan soya ni telah dikupas oleh salah seorang Shaklee Distributor jugak.
SILA KLIK SAYA! (Ok sila lah klik untuk baca kupasan tentang soya)
SILA KLIK SAYA! (Ok sila lah klik untuk baca kupasan tentang soya)
SIAPA YANG PERLUKAN ESP?
Untuk menjawab soalan ni, sebenarnya ada beberapa kategori yang boleh dipecahkan. Secara umumnya, ESP boleh diambil oleh lelaki & wanita. Tak ada bias. Kakaka.
WANITA YANG INGIN MEMILIKI KULIT YANG CANTIK
ESP membekalkan protein yang perlu untuk keanjalan dan kelembapan kulit. Protein yang mencukupi akan mempercepatkan penggantian sel-sel kulit baru, sekaligus mengurangkan kedutan dan menjadikan kita nampak lebih muda. Bagi yang mempunyai masalah jerawat, ESP membantu mempercepatkan proses pengecutan jerawat dan mengurangkan kesan parut.
WANITA ATAU LELAKI YANG INGIN KURUS SECARA SIHAT
ESP membantu menahan rasa lapar. Ia bertindak dengan membekalkan protein pada kadar yang tinggi tetapi dalam keadaan rendah kolesterol dan rendah lemak. ia juga membantu membina otot bagi mengelakkan badan daripada menggeleber setelah kehilangan berat badan. Hanya dengan 2 scoop ESP setiap kali bancuhan, ia akan memberikan rasa kenyang yang berpanjangan. Boleh menggantikan breakfast dan dinner anda!
WANITA YANG MEMPUNYAI MASALAH KESUBURAN
Pemulihan sel-sel dalam badan turut mempengaruhi kesuburan seseorang. Terdapat pertemuan yang menyatakan 'Isoflavon' dalam soya menyerupai fungsi Clomid (sejenis ubat kesuburan) yang merangsang penghasilan lebih hormon Estrogen bagi merangsang hormon penggalak ovulasi. Ini akan dapat meninggikan keberangkalian persenyawaan.
IBU YANG HAMIL
ESP membantu mengukuhkan rahim ibu mengandung. Ia dapat mengelakkan berlakunya masalah 'bleeding' semasa mengandung. Ia juga membantu membina dan memperbaharui sel-sel tisu dan hormon dalam tubuh. Ia penting untuk pembentukan kuku, rambut dan kulit bayi . Protein yang berkualiti sangat membantu pertumbuhan yang baik. Disamping MEMBERI TENAGA pada ibu, ESP mampu mencantikkan kulit bayi dalam kandungan dan ibu mengandung itu sendiri.
IBU YANG BERPANTANG
ESP berfungsi memulihkan sel-sel badan dan mempercepatkan pemulihan luka sewaktu bersalin. Ia juga dapat menguatkan dan mengencangkan kembali otot wanita yang lembik dan menggelebeh selepas melahirkan anak. Tisu dan otot yang rosak ketika proses kelahiran juga dapat dibaikpulih kembali di samping memberi tenaga buat ibu-ibu yang sedang berpantang.
IBU YANG MENYUSU
ESP membantu meningkat, memekat dan menambahkan kualiti susu ibu (MILK BOOSTER).
PESAKIT KENCING MANIS DAN PENYAKIT2 LAIN
kandungan Indeks Glisemik yang rendah iaitu 39 di dalam ESP menjadikan ianya sangat sesuai kepada penghidap kencing manis. Kandungan isoflavones dalam kacang soya dapat membantu merendahkan kadar kolesterol, mencegah risiko osteoporosis dan sakit jantung. Ia juga mampu menigkatkan dan membaiki kualiti memori.
INDIVIDU YANG PENAT BEKERJA & RASA LESU BADAN
ESP membekalkan tenaga dengan segera dan meningkatkan sistem imun, maka ia sangat baik untuk kekal bertenaga, mencegah migrain, imsomnia dan tekanan.
Sumber : Vita Love Shoppe
TAPI, ESP NI SOYA KAN? SAYA TAK SUKA SOYA.....
Ya, ESP ni soya. Rasa dia mild soya. Bukan soya yang macam dalam kotak tu. Ini kan serbuk, kita bancuh bancuh. Awak tak suka soya tapi awak nak sangat ESP? Kehkehkeh
Boleh. ESP ni boleh dicampur dengan any drinks / juice yang awak nak. Ada yang campur dengan milo, ada yang campur dgn dutch lady strawberry, campur dgn oat & macam macam lagi. Nanti kalau dah beli ESP dengan saya boleh la kita berwhatsapp dgn lebih lanjut tentang ESP ya. *kenyit mata*
SAIZ ESP NI BESAR TAK? HARGA MACAM MANA? TAHAN BERAPA LAMA?
ESP saiz dia 850 gm satu canister. Boleh google & agak agak untuk besar mana. Tapi bagi saya, besar jugak la. Tahan dalam 2-3 bulan bergantung pada penggunaan. Maksimum pengambilan ESP memang 3 sudu je sehari. So ada yang guna 1 sudu. Ada yang guna 2 sudu. Depends la.
Tapi tapi tapi, kalau awak tak suka soya toksah la beli T.T Jangan lah beriya sangat nak beli lepastu cakap tak sedap depan-depan, tak boleh minum rasa nak muntah, I feel offended tau. Kan dah bagi peluang sebesar besarnya suka hati kalau nak beli, taknak beli sudah. Tapi bila dah beli macam ni gaya pulak. Sobsss.
HARGA ESP - Harga pasaran adalah RM 150 untuk SM dan RM 155 untuk SS. Kalau ikutkan RM 150 ni boleh tahan 2 bulan. Satu bulan awak habiskan RM 75 sahaja untuk macam-macam khasiat. Fuwaahh. Itu kalau 2 bulan, kalau 3 bulan. JIMATNYA!
BUT STILL, kalau awak nak jugak ESP ni tapi bukan dgn harga RM 150, boleh contact saya. Kami Shaklee Distributors ni berbaik hati untuk memberikan anda diskaun, TAPI HARGA TAK BOLEH REVEAL SEBAB NANTI LANGGAR ETIKA. Kami ada etika, & tak boleh nak langgar. Senyap senyap buat boleh hehehe :)
=======================================================================
Ok, pheww. Sejam jugak aku mengarang. Rasanya terjawab tak isu tentang ESP ni? Harap harap terjawab la. Tapi kalau ada apa-apa yang nak tanya psl ESP & produk Shaklee yang lain, boleh lah risik-risik haku. Oh ye kalau minum ESP ni pastikan minum air masak yang banyak la ya. Sebab kau takkan nak bebankan ginjal kau nak memproses kan? Haa. Sayangi buah pinggang anda, minum la air dengan banyak.
Akhir kata, ESP memang best. Yang dah cuba je yang boleh tau ESP ni macam mana. Ia bertindak dari dalam, kalau yang guna untuk kulit tu memang boleh dapat kesan seawal 2 minggu. Ahaks.
UNTUK MENDAPATKAN ESP & PRODUK SHAKLEE PADA HARGA YANG BERPATUTAN, SILA HUBUNGI SAYA.
SMS/WHATSAPP : 017 6051613
Sekian, ex o ex o
SID AMY (1034671)



No comments:
Post a Comment