Monday, January 12, 2015

Kenapa aku memilih dia?

Assalamualaikum! 

Merujuk kepada entry >> KLIK SINI

tentang kenapa saya lebam-lebam. Banyak persoalan ye. Kenapa lebam, sebab kurang Vitamin C.. Kenapa Vitamin C & mcm mcm persoalan lagi :)

So post kali ni adalah menjawab kepada kenapa SAYA memilih dia..

Iaitu..

VITAMIN C SR drpd Shaklee..? HAHAHAHAHAHAHA

Ok blog ni bertujuan untuk memudahkan pemahaman kita semua tau.. Yang mana mudah aje.. Tapi kalau ada yang silapnya, boleh berkongsi-kongsi ye. Sama-sama belajar.. 

Firstly, saya dah cuba Shaklee since 2013 lagi.. Tapi masa tu takde la konsisten sangat. Saya mula konsisten sejak pertengahan 2014, atau akhir kot. Takde la kesan tu secara wow sangat.. Sebab banyak faktor jugak yang perlu diambik kira kan..

Tapi saya berazam nak KONSISTEN + RAJIN consume Vitamin C.. Bukan ape, sayang. Vitamin C badan kita takleh hasilkan sendiri, so kita kena dapat daripada pemakanan.. Tapi, makanan kita pun, I mean saya lah, bukan la elok dan seimbang sangat pun.. Plus, I don't eat vegetables. So markah dah kurang kt situ.. :p

Atas dasar sedar diri takmau la selalu sakit je, ambik la Vitamin C.. Tu kena rajin.. Baru boleh nampak kesan. Kalau malas mmg tak boleh buat ape la.. 


Kenapa Vitamin C Shaklee?

Saya pernah baca, dulu Vitamin C Shaklee ni takde stok setahun. Setahun tau. Org sanggup pre-order sebab memang nak kan Vita C ni. Sekali bila dah in stock, rupanya Shaklee upgrade Vitamin C kepada Sustained Released Vita C..


Kenapa dgn Sustained Release?


Kawan-kawan, Vitamin C seperti yang kita tau ianya kan water soluble. Maksudnya ia akan keluar melalui air la, mcm urine semua tu.. So sayang kalau kita makan dalam 1000mg Vitamin C, tapi tak boleh tahan dlm bdn dengan lama sebab dah keluar masa kita pergi toilet ke. 



So, Sustained Release (SR) ni sebenarnya teknologi yg dilepaskan secara perlahan-lahan.. Maksudnya dilepaskan slow slow, ikut keperluan badan.. Kira tahan lama sikit la sebelum keluar melalui air / perpeluhan.. Nampak tak?


Ni la satu sebab kenapa saya pilih SR Shaklee.. Takde la rasa membazir aje.. 


Keduanya, walaupun Vitamin C ni sebiji ada 500mg je, ianya bersamaan dgn 71/2 biji oren tau.. 7 setengah biji oren. Sebiji tu = 7 setengah biji oren. 


Boleh ke nak makan 7 biji oren setiap hari..? Kah!


So langkah mudah, ambik je Vitamin C.. Dose dia boleh makan sebiji sehari. Tapi usually saya double up dose, atau 3 biji terus.. Best. Up to masing-masing la.. Air kena minum banyak la. Lagipun kesian badan kita, nak fight benda benda jahat, tapi tak cukup barang bantuan. Anggap je Vitamin C ni mcm barang tentera bantuan :p


Ketiganya, sebab harga.. Berbaloi. Kalau saya makan sebiji sehari, 6 bulan Vitamin C saya boleh tahan.. Sebab ada 180 biji. Harga retail RM 90++ tapi selalunya saya tak bagi harga retail :p


Memang jimat.. Tak sampai 50 sen pun sebiji Vitamin C tu.. Sebiji = 50 sen = 7 setengah biji oren. Nampak tak? Wahahaha jimat & berbaloi, definitely my choice! Last but not least, sebab saya yakin Vitamin C Shaklee takde bahan sintetik.. Au naturale. Walaupun saya bukanlah reti sangat pun bab-bab organik dlm makanan ni, balun aje mana yg sempat.. Tapi kalau boleh memilih, why not? 

Plus.. 54 tahun Shaklee dalam pasaran. Tegak berdiri kukuh.. So memang la saya percaya, at least for now. Shaklee jugak dapat anugerah sebab being 'green' dengan alam sekitar.. 


Pendek kata, ye saya puas hati.. Dan sekarang kena rajin! Walaupun kulit tak macam porcelain, tapi biar la glowing sikit. << My favourite mantra. Hewhew!


Itu je dulu.. Kalau korang ada consume Vitamin C from any brand, share la jugak.. Kita sharing info ok.. 


Sekian dulu. Sehingga berjumpa kembali..
To order/consultation :

Amelizatul
Whatsapp/SMS : +60126054131


No comments:

Post a Comment