Lama sangat tak update blog. Walaupun suam suam kuku je penglibatannya, I hope sesiapa yg membaca this entry akan dapat benefit from this =)
Okay for this time, kita akan cerita pasal usus & longkang hitam. Kahkahkah jadahnya usus nak disamakan dgn longkang! Ok itu secara analoginya.
Usus kita penting kan? Setiap hari kita akan perlukan usus kita, setiap hari tanpa gagal, usus kita akan menerima makanan untuk diserap, dan mengambil nutrient yang diperlukan. Pendek kata, usus adalah organ (?) penting yg perlu kita jaga kan.
Kebersihan usus selain penting untuk serap nutrient, usus penting jugak untuk penyerapan vitamin. Its like tak guna lah makan vitamin bagus mana pun, supplemen tak tinggal walau sesaat but then usus kita problem. Proses nak serap tu jadi tak best lah sebab ada problem kan? Faham tak ni?
Back then masa year 2009, saya ada masalah usus. Usus saya ada ulser, pernah dengar ke? Which, kalau tak jaga ianya akan menyebabkan kanser. Kanser usus! Ya tuhan. Ok taknak cerita pengalaman yang pahit, nak cakap yang usus sangat penting tau. After tu, saya amat menitikberatkan penjagaan usus, jadahnya. Makan tetap tak jaga jugak. Gemokkkkk jugak. Kekeke.
Alhamdulillah sekarang tak risau lagi! Boleh detox usus / lebih sedap dipanggil digestive health dgn Shaklee! Yahoooooooo. Okay kalau nak detox banyak. Detox hati guna DTX Complex, which insyaAllah next next post I'll blog about it.
Sekarang nak cerita pasal digestive health, ada kaitan lah dgn usus, kita detox dgn Herblax / Alfalfa. Excuse me, whats so good about Herblax & Alfalfa ni?
Before tu, please note that kadar toksin dalam badan kalau berlebihan, boleh membawa pelbagai masalah. In case korang terfikir mana datang toksin sebab I EAT CLEAN tau, know that kelilinggggg kita ni banyak sangat toksinnya. So apa akan jadi kalau ada toksin yang berlebihan?
Masalah akan timbul apabila berlaku ketidakseimbangan antara bakteria baik dan bakteria jahat yang berpunca daripada umur, pemakanan yang tidak sihat, pengambilan antibiotik & sebagainya.
Bila timbul masalah ni, makin lama makin kurang kadar usus kita untuk menyerap nutrient daripada makanan yg kita ambil. Dengan minyak yang banyak, toksin toksin melekat sekitar usus, minyak yang pekat, usus kita akan jadi tak efektif & macam longkang hitam!
Sedangkan usus sepatutnya bersih, penyerapan boleh jadi bagus. Contoh usus bersih bila kita membuang setiap hari. Ingat ya, kalau 2 3 hari baru nak membuang, dah teruk lah tu. Apatah lagi kalau seminggu sekali!
Sedangkan usus sepatutnya bersih, penyerapan boleh jadi bagus. Contoh usus bersih bila kita membuang setiap hari. Ingat ya, kalau 2 3 hari baru nak membuang, dah teruk lah tu. Apatah lagi kalau seminggu sekali!
Dapat bayang tak macam mana keadaan usus kita? Macam longkang hitam ke? Elok ke? Bersih tak? Saya tinggalkan anda dengan persoalan-persoalan ini! Hewhewhew
Okay berbalik pada Herblax / Alfalfa. Dua vitamin daripada Shaklee ni berfungsi untuk membersihkan usus kita. Berfungsi sebagai agen detox lah yang pasti.
Shaklee telah memperkenalkan Herb-Lax pada tahun 1917. Ia direka untuk tindakan pembersihan untuk membantu proses semula jadi badan. Herb-Lax adalah gabungan 9 herba, termasuk daun Senna, yang telah digunakan untuk lebih daripada 3,000 tahun sebagai julap semulajadi.
Herba yang digunakan dalam Herb-Lax tidak berkaitan dengan julap kimia buatan yang dijual di mana2. Produk-produk julap buatan ni biasanya merengsakan tisu dengan cara menarik bendalir ke dalam usus untuk memaksanya mengeluarkan bahan-bahan dalam usus. Julap tiruan seperti ini boleh melemahkan organ-organ dan boleh menyebabkan kebergantungan terhadapnya, dehidrasi dan ketidakseimbangan elektrolit. Jadi, berhati-hati ya.
Sebaliknya, Herb-Lax secara semulajadi merangsang pengecutan otot usus. Ini membolehkan penyingkiran sisa-sisa yang terperangkap dan memendekkan masa transit, dan mengelakkan penyerapan toksin. Herb-Lax boleh membantu meningkatkan pengaliran darah, mengurangkan bau badan, jerawat, melegakan sembelit, gas perut dan usus, dan menormalkan fungsi usus.
Seterusnya, alfalfa Shaklee!
Alfalfa adalah dikenali sebagai agen diuretik, pembersih badan dan penyahtoksik. Ia merangsang aliran hempedu, dan membuang unsur mineral bahaya dari tubuh. Ia juga membantu melindungi dari radiasi dan membantu mengawal bau badan. Selain ciri-ciri sebagai pembersih badan dan penyahtoksik, alfalfa juga mempunyai banyak faedah lain.
Menurut seorang pakar nutrisi, alfalfa membantu dalam pencernaan, anti-radang, anti-artritis dan anti-bakteria. Ia membantu membantu dalam penyembuhan ulser, gout, sakit tumit, sakit perut, alahan dan pembaikan cakera tulang belakang (disc). Ia juga mengawal tahap gula dalam darah dan membantu menurunkan paras kolesterol. Sangat hebat kan! Hanya alfalfa yang mempunayi kualiti terbaik digunakan dalam Alfalfa Shaklee. Ditanam di California tanpa pestisid, hormon sintetik, bahan kimiaatau baja bukan organik,menjadikan ia alfalfa berkualiti tinggi.
SUMBER : KLIK SINI
Harga? Alfalfa Shaklee datang dalam dua saiz. Besar & kecil.
Besar RM 91.25 (700 biji)
Kecil RM 53 (330 biji)
Berbaloi? Sangat. Tahan lebih sebulan. Plus, selain detox, alfalfa jugak banyak kebaikan. So cincai cakap, all in one. Hehe. Okay apa, in fact kalau awak berurusan dgn saya, saya jamin awak akan dapat harga JAUH LEBIH MURAH.
Harga herblax? Lagi la. Herblax ni ada 120 biji. Harga dia RM 52. Cara makan pun bukan hari-hari, sebab seminggu sekali je untuk detox =) So tahan lama! Ada yang berbulan bulan lamanya! Heehee.
Bagi saya, dua dua berbaloi. Kita perlu ada supplemen untuk kita detox segala toksin dalam badan kita. Bila dah detox, baru lah penyerapan vitamin yang lain, tak kisah lah daripada Shaklee atau tidak, akan menjadi lebih efektif!
Ah, ni mesti nak lakukan produk. Berlambak je produk lain yang jauh lebih murah. Ok, itu terpulang. Tapi saya nak highlightkan, Shaklee adalah semulajadi tanpa pengawet, tidak bahaya & biiznilah berkesan. Cuba lah! Tak menyesal! ;)
Sekian, wasalamun!
Berminat untuk mendapatkan supplemen Shaklee dgn harga lebih murah?
Contact saya :
SID 10346761 | +60126054131


No comments:
Post a Comment