- Pening kepala
- Loya, mual atau muntah
- Lendir selalu keluar
- Badan rasa nak demam
- Jerawat naik dengan galaknya
Dan beberapa perkara yang awak rasa bad signs. Ketahuilah bahawa anda mengalami krisis penyembuhan.
Atau dikenali dengan bahasa omputihnya, healing crisis.
Menurut laman sesawang wikihow, healing crisis adalah sesuatu yang terjadi apabila banyak penyembuhan yang berlaku dalam suatu masa, dan pembuangan toksin dlm badan tidak dapat dikawal oleh minda. Thus, berlaku lah krisis penyembuhan. Adakah ini normal? Absolutely. Sudah tentu.
Kita anggap sahaja badan kita ni umpama satu mesin. Bila once benda baik (FREE FROM SINTETIK, DAN SEMULAJADI) yang masuk, badan kita akan start bekerja untuk menyahkan toksin toksin & keladak-keladak yang ada dalam badan. Proses ini dinamakan detoksifikasi, dimana toksin yang telah terperap dalam badan, perlu dibuang, supaya nutrisi/khasiat daripada makanan tambahan yang kita ambil boleh diserap.
Simple. Buang dulu kotor-kotor semua, kemudian baru HEAL.
:)
KENAPA YA, KRISIS PENYEMBUHAN TERJADI APABILA MENGAMBIL MAKANAN TAMBAHAN?
Menurut Professor Yoshio Niwa, seorang pakar dalam nutrisi molekul, apabila kita menambahkan pengambilan nutrien, nutrien itu akan bertindak balas dengan oksigen didalam badan. Dan tindak balas ini akan merangsang organ badan bagi menjalankan proses pembersihan, penyingkiran, menggantikan tisu yang lama dengan tisu yang baru dan lain-lain lagi dengan berkesan.
Sebagai contoh, anda akan mengalami ruam pada kulit, lebih banyak pergerakan usus, dan ini merupakan satu tanda bahawa badan sedang menjalani proses menyahtoksin. Bayangkanlah sekiranya badan anda seperti besi paip yang berkarat, dan bila anda meletakkan serbuk anti karat atau pencuci paip, banyak karat yang terhakis akan keluar daripada dinding paip tersebut, dan itu akan menyebabkan anda berasa lebih teruk serta banyak kotoran-kotoran yang terdapat di sekeliling paip itu.
Tetapi selepas karat itu disingkirkan, paip tersebut akan menjadi lebih baik dan kembali bersih seperti baru.
SO, KRISIS PENYEMBUHAN NI TERJADI PADA SETIAP ORANG KE APA?
Saya ada customer yang mengadu lps ambil alfalfa, hidung asyik bersin je, lendir2 pun keluar. Dah macam resdung dah. At first saya gelabah jugak. Dah kenapa pulak sebab setahu saya alfalfa memang boleh elak resdung. Setelah saya google & baca sikit2, baru saya tahu itu adalah healing crisis. Perlu diingatkan, krisis penyembuhan IS VERY GOOD. Awak tahu badan awak tengah bekerja. Ada reaksi pada makanan tambahan, ada reaksi untuk keluarkan all those toxins. Cuba fikir, what will happen kalau awak tak ambil pun makanan tambahan? Eh tetiba melalut kau kenapa.
Hahahahaha.
OK, KALAU MACAMTU BERAPA LAMA NAK HADAP KRISIS PENYEMBUHAN NI?
Bergantung. Ada yang 2-3 hari je. Ada yang berbulan. Tapi awak kena ingat, bila ambil supplement, kesan paling minimum awak boleh lihat adalah dalam masa 90 hari. Ada yang lebih cepat dari itu, bergantung pada badan masing-masing. Saya tak boleh nak spesifikkan. What I can do is, saya akan suruh awak keep going. Please keep going dont give up yet. Ecewah. Tak, sebab pengalaman sendiri, ada kakak ni ambil Vitamin E & ESP sbb nak hilangkan jerawat kt muka. Tapi apa yang dia dapat adalah jerawat je banyak. Ah, aku pulak yang stress bila macamtu. But I told her, keep going. Banyakkan minum air. And last haritu tanya dia, dia cakap dia mmg teruskan & nampak kulit mcm dah okay. Anyonyo, kita suka dapat customer yang memahami nieh. Semoga Allah bantu :')

APA YANG SAYA BOLEH LAKUKAN BILA SAYA DALAM KRISIS PENYEMBUHAN? (BACA DALAM NADA PANIK)
Sit back and relax. This going to be a long explanation. Menurut laman sesawang Wikihow, ada beberapa perkara yang awak boleh buat.
1) Sediakan sistem badan awak on this.
For information, sistem pembuangan badan kita yang utama ada dua. Pertama adalah sistem limpa (lymphatic system) & kedua adalah sistem urinari (urinary sistem).
"The Lymphatic System picks up waste from body cells. It is impaired when tight clothing is worn and by lack of movement. Exercise and movement substantially help the Lymphatic System with its job. Water is essential for the Lymphatic System to work properly. Drink plenty of water and move around to help work the Lymphatic System."
"The Urinary System collects and excretes waste from the body. Water is the greatest key to allowing the Urinary System to remove poisons and toxins from the body. "The solution to pollution is dilution." If you are not drinking enough water, the Urinary System may be hampered in its ability to remove poisons, toxins and waste from the body."
So, drink water. Minum air bebanyak. Ya, kita susah gila nak minum air banyak kan. Sebab malas nak kencing banyak kali. Tak tahan. Kita ni, entah lah. Nak sihat, tapi nak kencing pun malas kan? Hahahaha. I cant help you on this, tapi minum la air banyak banyak. Even kalau awak tak ambil any supplement pun, dgn minum air je awak boleh sihat, segalanya akan jadi teratur. Peluang di tangan anda.
2) Check your diet.
Bukan check apa pun, pastikan awak tak terlebih gula. Banyakkan protein, sayur dan seumpamanya. Tak lama, at least dalam seminggu dua pun dah ok. Tapi macam saya, saya banyakkan minum air.
3) Keep going, keep calm, please be patient.
Kekeke. 3 peringatan. Keep going. Awak kena keep going, this isnt gonna be easy but you can do it. Tujuan awak makan supplemen sebab nak sihat kan badan, nak buang toksin dalam badan. So, keep going. Untuk keep going, awak kena keep calm. Macam mana nak keep calm? Read A LOT. Selepas ambil APA JE makanan tambahan tak kisah Shaklee ke, apa apa ke, READ A LOT. Sebab daripada membaca, awak akan jadi extra hensem/cantik sbb awak tahu awak berdepan dgn apa. Awak ada ilmu. Dan, untuk selalu keep calm, awak perlu bersabar. Sabar itu hensem tau. Awak sabar, awak teruskan macam biasa. Buat segala STEPS TO BE TAKEN. Dan yang penting, untuk selalu sabar, DRINK A LOT OF WATER.
Hahahaha. Mesti lemah bila cakap drink a lot of water.
4) Banyakkan berdoa
Hehe. Klise tak klise tak? Awak sedang berusaha dgn mengambil supplemen. And perlu bear in this mind, awak berusaha, dan yang menjadikan is UP THERE. Yang mengizinkan adalah Dia. Jadi, silalah berdoa banyak banyak supaya usaha ini berhasil. He knows. :)
DAH HABIS CAKAP PASAL STEPS TO BE TAKEN, PASTU NAK TANYA KENAPA SAYA MAKAN TAKDE KESAN, ORANG LAIN ADA KESAN?
Hah. Kenapa orang lain berkesan, kenapa saya tak? Ni nak cakap macam mana. Salah distributor ke? Ok, sit back & relax. Ada beberapa perkara yang membuatkan ianya tidak berkesan.
- Tidak mengamalkannya setiap hari
- Tidak mengikut dos yang telah di cadangkan
- Takut kepada krisis penyembuhan, lalu berhenti dari mengambilnya
- Pemakanan yang tidak sempurna serta mengamalkan gaya hidup yang tidak sihat
- Mengalami penyakit kronik yang memerlukan tempoh yang panjang untuk sembuh
- Mengalami keadaan yang kronik yang membuat anda hilang keyakinan dalam mana-mana rawatan mahupun makanan tambahan
- Mengalami masalah emosi
Percayalah. Orang lain boleh berkesan sebab mereka ikut cakap distributor. Mesti distributors tu annoying gila selalu follow up customers kan?! Hahahaha. Saya pun sedang cuba untuk jadi yang paling annoying. Nak follow up je setiap hari, setiap hari nak tanya.
Kalau awak cakap tak berkesan, awak tanya balik diri awak, BETUL KE AKU DAH MINUM AIR 3 LITER SEHARI? 3 LITER AS IN 3 LITER KE, atau BEBERAPA CAWAN JE AKU DAH CAKAP 3 LITER?
Kalau awak cakap tak berkesan, awak tanya balik diri awak, BETUL KE AKU DAH MINUM AIR 3 LITER SEHARI? 3 LITER AS IN 3 LITER KE, atau BEBERAPA CAWAN JE AKU DAH CAKAP 3 LITER?
AKU JAGA MAKAN TAK? KE AKU MELANTAK JE MACAM BIASA?
You decide. You know yourself better. Jangan tipuuuu. Kihkihkih. Lagipun dah mention tadi, awak nak nampak kesan within 90 days. Ada yang lagi awal daripada tu, bergantung pada badan masing-masing kan?
Jadi, sampai sini je perbincangan kita pada hari ini. Hari lain saya kupas isu lain pula. Saya dah baca pasal krisis penyembuhan ni sebelum saya ambil Shaklee lagi. Masa saya baca dekat blog Irine Nadia pasal VCO. She ever mentioned yang kalau ada rasa nak demam ke apa ke bila consume VCO ni, harus minum air banyak banyak. So its normal. Donchuu worry. Tapi before beli Shaklee dgn mana-mana distributors, pastikan awak bagitau sesiap apa yang awak alergi. Ada tak awak alergi dalam beberapa bahan. TELL THEM. Awak ada hak. Hehe. Harap post ini bermanfaat untuk semua.
Saya doakan yang mana ambil Shaklee & apa makanan tambahan sekalipun, awak akan berjaya. Cinggg!
You decide. You know yourself better. Jangan tipuuuu. Kihkihkih. Lagipun dah mention tadi, awak nak nampak kesan within 90 days. Ada yang lagi awal daripada tu, bergantung pada badan masing-masing kan?
Jadi, sampai sini je perbincangan kita pada hari ini. Hari lain saya kupas isu lain pula. Saya dah baca pasal krisis penyembuhan ni sebelum saya ambil Shaklee lagi. Masa saya baca dekat blog Irine Nadia pasal VCO. She ever mentioned yang kalau ada rasa nak demam ke apa ke bila consume VCO ni, harus minum air banyak banyak. So its normal. Donchuu worry. Tapi before beli Shaklee dgn mana-mana distributors, pastikan awak bagitau sesiap apa yang awak alergi. Ada tak awak alergi dalam beberapa bahan. TELL THEM. Awak ada hak. Hehe. Harap post ini bermanfaat untuk semua.
Saya doakan yang mana ambil Shaklee & apa makanan tambahan sekalipun, awak akan berjaya. Cinggg!
INGIN MENDAPATKAN KHIDMAT KONSULTASI PERCUMA TENTANG SHAKLEE?
BOLEH HUBUNGI SAYA DI :-
SMS/WHATSAPP : AMY (0126054131)
No comments:
Post a Comment